onsdag 30 december 2009

Betraktelser från en liggvagnskupé

Efter att ha varit på resande fot i nästan ett dygn har jag samlat på mig diverse intryck och erfarenheter, däribland dessa:

  • När SJ väl beställde nya vagnar till sina nattåg borde de ha isolerat väggarna bättre än vad fallet är nu. Att natten igenom lyssna på när några Uppsala-bor pratar fejkstockholmska och skrattar åt städer mindre än deras egen är inte roligt.
  • Jag har i mitt långa, långa liv åkt nattåg uppskattningsvis 15 gånger tur och retur. Av dessa har tåget varit tid cirka 2 gånger. Denna gång var förseningen förvisso bara 50 minuter (som värst har det varit 7 timmar).
  • Att känna genuin glädje när jag upptäcker att toaletten på Vännäs station är avgiftsfri är ett tecken på hur samhället ser ut.
  • Snörök är ett av de finaste orden jag vet.
  • Att över huvud taget vistas ute i 30-gradig kyla är inte roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar